سفارش تبلیغ
صبا ویژن
(سه شنبه 103 اردیبهشت 11 ساعت 5:21 صبح )
خدای سبحان آدم را در خانه ای سکونت داد که وسائل زندگی اش فراوان [امام علی علیه السلام]

پایگاه اطلاع رسانی مباشری

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006

 

 

تجلی خداوند

یکى از مظاهر تجلّى خداوند نور است. خداوند خود را به نور تشبیه مى‌‌کند و مى‌‌فرماید: اَللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الاْرْض؛ خدا نور آسمان‌‌ها و زمین است. این نورِ وجود خداى متعال است که تجلّى کرده و خلقت آسمان‌‌ها و زمین و مخلوقات صورت گرفته است. به برکت عنایت خداوند است که عالم وجود برجاست و فیض وجود، پیوسته از جانب منبع جود، بر موجودات سرازیر است و در نتیجه پدیده‌‌ها و موجودات به حیات خود ادامه مى‌‌دهند.

آیت الله مصباح یزدی

قرآن در آینه نهج البلاغه ص42

 

اسلام و جامعه اسلامی

 اسلام می خواهد جامعه اسلامی زنده بماند، و جامعه بدون این که بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن جامعه محفوظ باشد، باقی نمی ماند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم در جای جای قرآن اشاره است به این که سبب هلاک اقوامی ظلم آنها بود: و ما کان ربک لیهلک القری بظلم و أهلها مصلحون خداوند مردمی را که مصلح باشند، به سبب یک ظلم هلاک نمی کند. اغلب مفسران گفته اند مقصود از این ظلم، شرک است: ان الشرک لظللم عظیم یعنی خداوند مردم را اگر از نظر روابط اجتماعی و حقوق اجتماعی عادل باشند، به سبب کفر و شرک هلاک نمی کند

 استاد مطهری

بیست گفتار، ص 93 94

 

سفارش به شش چیز

اى پسر جان من امروز تأکید می کنم ترا به شش چیز که هر یک از آن چیزها نزدیک می کند ترا بخوشنودى و رضاى خدا و دور می کند ترا از غضب و خشم خدا اوّل آنکه بپرستى خدا را و شریک قرار ندهى براى او چیزى را؛ دوّم آنکه خشنود باشى بآنچه که خدا تقدیر کرده براى تو چه محبوب تو باشد یا مکروه؛ سوّم آنکه دوست داشته باشى و دوستان خدا را و دشمن داشته باشى و دشمنان خدا را چهارم؛ آنکه دوست داشته باشى از براى مردم آنچه را که براى خود دوست میدارى و نپسندى براى مردم آنچه را که براى خود نمى‏پسندى پنجم؛ آنکه خشم خود را فرو برى و خوبى کنى با کسى که با تو بدى کرده باشد ششم؛ آنکه ترک کنى متابعت هوى و هوس را

لقمان حکیم

نزهة النواظر ،ترجمه معدن الجواهر، ص: 75

 

آزادی عقیده

می توان گفت که آزادی عقیده اگر بر اساس تفکر باشد همان آزادی تفکر بوده و قابل پذیرش است. به سخن دیگر، می توان تفاوت میان آزادی تفکر و آزادی عقیده و اقسام آزادی عقیده را بر اساس فرق میان فکر و عقیده از نگاه مطهری توضیح داد. از نظر او فرق است میان فکر و تفکر و میان عقیده. تفکر قوه ای است در انسان ناشی از عقل داشتن. انسان چون یک موجود عاقلی است، موجود متفکری است، قدرت دارد در مسائل تفکر کند... اسلام در مسئله تفکر نه تنها آزادی تفکر داده است، بلکه یکی از واجبات در اسلام تفکر است، یکی از عبادت ها در اسلام تفکر است... [اما ]عقیده البته در اصل لغت اعتقاد است. اعتقاد از ماده عقد و انعقاد و... است، بستن است، منعقد شدن است... دل بستن انسان به یک چیز دو گونه است: ممکن است مبنای اعتقاد انسان، مبنای دل بستن انسان، مبنای انقعاد روح انسان همان تفکر باشد، در این صورت عقیده اش بر مبنای تفکر است؛ ولی گاهی انسان به چیزی اعتقاد پیدا می کند و این اعتقاد بیشتر کار دل است، کار احساسات است نه کار عقل

استاد مطهری

معیار و عیار آزادی در اندیشه نقاد استاد مطهری ص94

 

محبت صادقانه

 محبت صادقانه این است که کمه حبت مخالف در آن نباشد، هر کس به هر کدام از این چهارده معصوم محبت داشته باشد، کارش تمام است. فقط شرطش این است که محبتش راست باشد

 آیت الله بهجت

نکته های ناب، ص9

 

حاکم اسلامی

حکمران بالضرورة یعنی کسی که مطابعت مشروع دارد، نه کسی که به زور خود را تحمیل کرده است، و آن کسی مطابعت مشروع دارد به دو گونه ممکن است: یکی به نحو ولایت، و دیگر به نحو وکالت. آنچه در فقه مطرح است به عنوان ولایت حاکم مطرح است.

استاد مطهری

پیرامون جمهوری اسلامی، ص 150

 

همنشینی با دانشمندان

 پسرم ! با دانشمندان ، همراهى و همنشینى کن و آنان را در خانه هایشان دیدار کن ، تا شاید به آنان شبیه بشوى و از زمره آنان گردى

لقمان حکیم

حکمت نامه لقمان ،ص271

 

مقام قضاوت و حکم

 هر سه مقام [بیان احکام، قضاوت و حکومت ]مقدس است یا خدا باید معین کرده باشد یا به طور شخصی و یا به طور کلی شرایطی برای آن ذکر کرده باشد که در این صورت باز هم خدا معین کرده است تا اینجا هیچ بحثی از نظر اصول اسلامی نیست.

استاد مطهری

اسلام و مقتضیات زمان، ج 1 ص 175

 

حسابرسی قیامت

 بدان که فردای قیامت، در مورد چند چیز مؤاخذه خواهی شد. جوانیت، که در چه راهی بکار بستی، عمرت که چگونه آن را فنا ساختی. ثروتت که از چه راهی به دست آوردی و در چه راهی صرف کردی.

لقمان حکیم

تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم،ص208

 

جامعیت قرآن

قرآن یک مجموعه کامل از معارف بشری و علوم انسانی است که در زمینه تاریخ، حقوق، سیاست، اخلاق، تربیت، اعتقادات، احکام، جامعه شناسی و... سخن می گوید و در همه آنها دیدگاه خاص خود را ارائه کرده است و بر اندیشمندان مسلمان است که با دقت و مطالعه کافی در آن، دیدگاه قرآن را در هر یک از موضوعات نامبرده کشف کنند و در اختیار جامعه؛ به ویژه، نسل جوان قرار دهند: نسلی که در عصر حاضر با توجه به موج عظیمی که انقلاب اسلامی ایران در دنیا ایجاد کرده بیش از گذشته تشنه درک معارف اسلامی است و می خواهد دیدگاه قرآن را در زمینه های فوق و نظائر آنها بشناسد.

آیت الله مصباح یزدی

اخلاق در قرآن ج 2ص2

 

معنای عبودیت

     عبودیت یعنی این که محرک ها و حرکت های تو کنترل شده باشد. محرکی جز الله نباشد،که دیگران نسیم های بی رمقی بیش نیستند و نمی توانند عظمت ما را بچرخانند و به بازی بگیرند. و از این گذشته با این که او حرکتی را کی خواهد که مهم ترین است و ضروری ترین. عبودیت یعنی این نظارت بر محرک ها و حرکتها. و چنین عبودیتی که به دو چشمه سرشار قران و پیوند و دعا، نیاز دارد.

صفائی حائری

بشنو از نی ،ص2



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های سایت
    17 توصیه امام خامنه ای حفظه الله برای امر به معروف و نهی از منکر
    اقتصاد مقاومتی
    پیام قرآنی 1
    اطلاعیه ستاد توزیع عادلانه یارانهها
    نماز شب و روزجمعه
    یاس از مردم
    پیام هفته بسیج
    8 آبان؛سالروز شهادت حسین فهمیده
    وحدت
    عمامه عاریتی؟!.
    آئین تکریم
    پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
    عیب مرا به من بگو
    حسد
    از امریکا و انگلیس واکسن نخرید
    [همه عناوین(484)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 8  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 103  بازدید
    مجموع بازدیدها: 469612  بازدید [ صفحه اصلی ]
    [ وضعیت من در یاهو ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ مرکز ]
    [ درباره من ]

    » پیوندهای روزانه «
    » ===== دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    حدیث

    سیب تم

    » اشتراک در خبرنامه «
     

    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    قالب میهن بلاگ